بوش بازنده بزرگ نشست گروه هشت
ترجمه از نسيم سحر ترجمه از نسيم سحر

 

 

سرمقاله افتون بلادت چاپ سويدن مورخ 18 جولاي 2006

  

 

تخلفات خود امريکا از حقوق بين المللي و حقوق بشر ، براي ايالات متحده امريکا اين امر را ناممکن ميسازد که با پرستيژ و اعتبار، رژيم هاي ديگر را مورد انتقاد قرار دهد .

 

18 جولاي 2006 . ديروز نشست گروه هشت در سان پطرزبورگ پايان يافت . ميزبان ، ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه هم سرافرازبود وهم راضي . نشست به پيشرفت سريع او بعنوان سياستمدار جهاني انجاميد . روسيه بمثابه يک اکتور ( بازيگر ) بزرگ سياسي بازگشت(در عرصه جهاني ) مينمايد . رهبران هشت کشور غني و مهمانان ( کشورهاي چين ، هند ، برازيل ، قزاقستان ، سرمنشي ملل متحد و نمايندگان سازمانهاي بين المللي  در ملاقات سان پطرزبورگ اشتراک ورزيده بودند ــ م ) با احساسات گوناگون به خانه هايشان برگشتند . يکي ـ جورج بوش رئيس جمهور امريکا به اصطلاح دم خود را ميان پاهاي خود قرارداد ( اين اصطلاح قديمي سويدني است ، زمانيکه سگ از پيشامدي هراس نمايد ، دم خود را درميان پاها قرار ميدهد ــ م ) .

به ندرت بمشاهده رسيده است که رهبر قدرتمند ترين کشور و يگانه ابرقدرت چنين بي قدرت وکوچک در روزهاي جلسات در سان پطرزبورگ شده باشد . وقتي مسئله کمبود دموکراسي درروسيه مطرح گرديد ، حتي از جانب پوتين اندرز شنيد و مورد تمسخر مطبوعات جهان قرار گرفت . بوش لاف زد که در عراق آزادي مطبوعات و آزادي مذاهب را آورده و آرزومندي انکشاف چنين دموکراسي را در روسيه نمود . پوتين پاسخ کوتاه داد : " من ميتوانم صادقانه بگويم اينکه ما همان نوع دموکراسي در عراق را آرزو نمي نمائيم ".

اين غم انگيز است که رئيس جمهور روسيه بنابر سياست زورگويي خود اززير انتقادات به سادگي نجات يافت .

حادثه نشان ميدهد که چگونه قدرت اخلاقي  ايالات متحده امريکا به اثر تهاجم در عراق و جنگ عليه تروريزم تضعيف شده است . تخلفات خود امريکا از حقوق بين المللي و حقوق بشر ، براي ايالات متحده امريکا اين امر را ناممکن ميسازد که با پرستيژ و اعتبار، رژيم هاي ديگر را مورد انتقاد قرار دهد .

 

تغيير عقيده زير دار

مسلمآ که اين امر مثبت است که ايالات متحده امريکا در حال حاضر تاکيد به اهميت همکاري بين المللي ميورزد تا با آتشدانهاي بحران مانند کورياي شمالي و ايران کنار بيايد . حتي گاهي از ملل متحد ستايش بعمل مي آيد .

اين آهنگ ديگريست نسبت به آنوقتيکه حکومت امريکا ، جامعه بين المللي را کنار گذاشت و  يکجانبه تصميم گرفت که يکجا با بريتانيا و ديگر متحدين خود به عراق حمله نمايد . اما تغييرعقيده درزيردار صورت ميگيرد .همه ميدانند که نظاميان ايالات متحده امريکا به تنهايي قادر نيستند که درهمه جا  داخل گردند .

بيشتر از دوسال به انتخابات آينده رياست جمهوري باقي مانده است . اما جورج بوش همين اکنون در مسير مبدل شدن به " مرغابي لنگ " و يک رئيس جمهور بال بريده قرار دارد.

در خانه ( امريکا ) افکار( عامه ) برضد جنگ در عراق رشد مييابد و در خزان انتخابات براي  کانگرس در پيشروست که ميتواند به يک شکست براي حزب جمهوريخواه بوش تمام گردد .

انتخابات در حال نزديک شدن هم چنان دلايل است که بوش نمي خواهد ويا جرأت نمي کند که در مناقشه در گير شود ، در حاليکه او عملآ ميتواند بالاي منازعه ميان اسرائيل وفلسطين تاثير گذار باشد . ايالات متحده امريکا ميبايست بالاي اسرائيل فشارمي آورد تا احتياط را ازخود تبارز داده و مجبور به از سرگيري مذاکرات صلح شده  و بدينصورت چيزي از پرستيژ باخته شده را در جهان عرب دوباره کمايي مينمود .

اما بنابرتجربه قبلي عدم موفقيت امريکا و مقدم برهمه هراس ازاينکه در انتخابات خزاني آراء را ازدست ندهد ، او ( بوش ) خود را در حالت پسيف ( غيرفعال ) نگهميدارد .

 

ايالات متحده امريکا با بدگماني روبرو گرديده

جورج بوش ماموريت شبيه الهي را بعهده گرفته تا دموکراسي و آزادي را در جهان پخش نمايد . اما بآنهم سياستمدارامريکايي در همه جا با بد گماني مواجه شده و حتي از جانب دموکراتها . فاصله ميان لفاظي وواقعيت خيلي زياد شده است .

بوش ، ايالات متحده امريکا را کاملآ بطور فاجعه آميز از لحاظ اخلاقي و سياسي تصعيف ساخته ، دقيقآ اين زمانيست که عنعنه دموکراسي و نيروي زندگي ( قوه حياتي ) مي بايست به عنوان بهترين ها مورد نياز قرار داده شود .

 

 

 

 

 

 


July 22nd, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی